27 februari 2019 10 minuten

Nachtdienst overleven doe je zo! Onze 5 tips

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Nachtdienst: het hoort er nu eenmaal bij in de zorg. Het is in het belang van je patiënten en jezelf om op je best te zijn tijdens nachtdiensten. Tegelijkertijd is het belangrijk om na afloop van je nachtdienst weer snel in een normaal dag- en nachtritme te komen. Met deze 5 tips en aandachtspunten kom je gezond en fris je nachtdiensten door!

 

1. Een goed begin is het halve werk

Bereid, als het kan, de overstap naar de nachtdienst voor door in de dagen ervoor iets later op te staan. Probeer de dag voorafgaand aan je eerste nachtdienst zo lang mogelijk uit te slapen of doe ‘s middags een dutje.

 

2. De juiste voeding op het juiste moment

Gezonde voeding is altijd een goed idee, maar wat zijn de beste keuzes tijdens een nachtdienst? Kies liever voor twee of drie lichtere maaltijden dan één flinke portie: het verteren van een grote maaltijd kost namelijk erg veel energie.

 

Eiwitten en koolhydraten

 

Eiwitrijke voeding helpt je in eerste instantie bij het wakker blijven. Heb je later in de nacht een dipje? Dan is het verleidelijk om snelle suikers tot je te nemen waar je volop energie van krijgt, maar bedenk dat deze ook weer snel uitgewerkt zijn. Bovendien word je hier in tweede instantie juist vermoeider van. Kies dus liever voor “tragere” koolhydraten in volkoren producten: deze leveren langer en gelijkmatiger energie. Eet ook voordat je ‘s ochtends gaat slapen nog een lichte maaltijd, zodat je niet onnodig eerder wakker wordt van de trek.

 

3. Wees voorzichtig met cafeïne

Een kop koffie, maar ook thee en cola, bevat cafeïne, waardoor je makkelijker wakker blijft. Ideaal voor de nachtdienst zou je denken, maar schijn bedriegt. Zeker wanneer je later in de nacht cafeïnehoudende dranken drinkt, kun je problemen krijgen met het in slaap komen na je nachtdienst. Voldoende water drinken is belangrijk, maar drink aan het eind van je nachtdienst ook weer niet te veel: het is vervelend wanneer je tijdens je slaap overdag veelvuldig naar het toilet moet.

 

4. Blijf in beweging

De nachtdienst is op veel zorgafdelingen een relatief rustig moment en biedt dan de gelegenheid om je administratie goed bij te werken. Probeer tussendoor wel regelmatig te bewegen en zet bijvoorbeeld de radio aan in het kantoortje. Dit helpt je om alert te blijven.

 

5. Zorg voor goede slaap overdag: kwaliteit en kwantiteit

Je hebt minimaal 6 uur slaap nodig om goed te kunnen functioneren. Creëer voor jezelf dan ook de ideale omstandigheden voor het slapen overdag. Met bijvoorbeeld verduisterende gordijnen maak je de slaapkamer écht donker. Is er veel achtergrondgeluid van buiten of van huisgenoten? Investeer in een paar goede oordopjes op maat. Als zorgprofessional weet je ongetwijfeld dat slaapmedicatie geen oplossing is: het is sterk verslavend en zorgt er ook voor dat je meer moeite hebt om na afloop van de nachtdienstperiode terug in je ritme te komen.

 

Door je nachtdiensten goed voor te bereiden en slim in te richten met aandacht voor je eigen welzijn, rol je er makkelijker doorheen. Dat komt je patiënten uiteraard ook ten goede.

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Het UMC Utrecht werkt naar een draagbare kunstnier


‘Horrorverpleegkundige’ geeft toe dat hij 100 moorden heeft gepleegd

Deel op Linkedin
Deel op Facebook
WP to LinkedIn Auto Publish Powered By : XYZScripts.com