12 augustus 2019 3 minuten

Hoe ga je om met laaggeletterde patiënten?

Binnen de zorg draait het niet alleen om goede behandelingen – ook communicatie en een duidelijke informatievoorziening dragen bij aan goede patiëntenzorg. Als zorgprofessional heb je geregeld te maken met een situaties waarin een patiënt een beslissing moet nemen over zijn of haar eigen gezondheid.

Om tot een goed besluit te komen, is het belangrijk dat de patiënt de informatie die hij of zij van een zorgverlener krijgt, goed begrijpt. Dat geldt voor zowel geschreven informatie als voor wat er in een gesprek wordt besproken. Maar wat als een patiënt laaggeletterd is?

 

Tips om met laaggeletterdheid om te gaan

 

Medewerkers van de pre-operatieve screening (POS) van het Máxima Medisch Centrum (MMC) hebben een workshop met een acteur gevolgd om laaggeletterdheid te leren herkennen en bespreekbaar te maken. Hieruit kwamen verschillende tips over hoe je als zorgprofessional om kunt gaan met laaggeletterdheid van je cliënt of patiënt.

 

  1. Wil je weten of je iets goed hebt uitgelegd, hou dan de controlevraag bij jezelf. Zo voorkom je dat iemand zich voor schut voelt staan. Bijvoorbeeld: “Ik vind het belangrijk om te weten dat ik het goed heb uitgelegd”.
  2. Wanneer je twijfelt of iemand de informatie goed heeft begrepen, kun je dat op een speelse manier checken door te vragen: “Hoe vertelt u dit vanavond aan uw partner/kind/ouder?”
  3. Wanneer iemand de vragenlijst niet begrijpt, normaliseer dit dan: “Wij horen vaker dat patiënten moeite hebben met het invullen van deze vragenlijst.”
  4. Oordeel niet over het wel/niet begrijpen van informatie. Zeg bijvoorbeeld: “Ik ga u helpen.”
  5. Laat eventueel een patiënt alleen de vragen invullen die noodzakelijk zijn: “Als u een vraag niet begrijpt, mag u die gewoon open laten. Dat is geen enkel probleem.”
  6. Leg voor om vast te leggen dat iemand moeite heeft met lezen en schrijven, zodat een volgende medewerker hiervan op de hoogte is: “Vindt u het goed als ik noteer dat u moeite heeft met het invullen van de vragenlijst/lezen van de folder? Dan kunnen wij daar een volgende keer direct rekening mee houden.”

 

Kortom, beoordeel de patiënt niet en praat er desnoods omheen om er zeker van te zijn dat hij of zij alles heeft begrepen. Heb jij aanvullend hierop nog tips & tricks om met laaggeletterdheid om te gaan?

Bron: Máxima Medisch Centrum

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Zeldzame foto’s van de chirurgie uit de 19e t/m de 21e eeuw


Onderzoek Nivel: huisartsen werken gemiddeld 59 uur per week

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book