12 september 2019

Hoe blijf je gastvrij als zorgprofessional

Als zorgprofessional heb je het druk tijdens je diensten – Je vliegt van hot naar her en je bent de hele dag op de been. Misschien heb je een paar nachtdiensten achter elkaar gedraaid. Niet gek dat af en toe die glimlach van je gezicht verdwijnt en veel op de automatische piloot wordt gedaan. 

 

Toch is het noodzaak om gastvrij te blijven naar je patiënten, want voor hen is een ziekenhuisopname al spannend genoeg! Met deze checklist herinneren we je aan 6 tips die je helpen om gastvrij te zijn en te blijven.

 

 

1. Leg uit wat je gaat doen

 

Bepaalde handelingen doe je als zorgprofessional tig keer, maar voor een patiënt kunnen ze nieuw en spannend zijn. Leg daarom stap voor stap uit wat je gaat doen, en wat de patiënt hierbij kan verwachten. Bijvoorbeeld: “Dit kan even pijn gaan doen, maar dit is na een paar minuten weggetrokken.” Als je de patiënt zo aan de hand neemt, wordt de handeling voor hem zo aangenaam mogelijk.

 

2. Blijf gevoelens checken

 

‘Vraag regelmatig naar de gevoelens van de patiënt. Hoe ervaart hij zijn verblijf in het ziekenhuis? Waar ziet hij tegenop? Doe dit ook als je bijvoorbeeld een verpleegtechnische handeling bij de patiënt uitvoert. Zo voelt hij zich serieus genomen, en weet jij als verpleegkundige waar je wellicht wat angst of pijn weg kan nemen.

 

3. Wees alert op non-verbale communicatie

 

Sommige patiënten kunnen het moeilijk vinden om eerlijk te zeggen hoe ze zich voelen of wat ze van iets vinden. Vraag hier actief naar, maar let ook op de non-verbale communicatie die de patiënt uitzendt. Als je bijvoorbeeld uitlegt wat een behandeling inhoudt, en je ziet een patiënt wazig kijken, dan kun je hierop inspelen door te zeggen: “Ik heb het idee dat het nog niet helemaal duidelijk is, klopt dat? Zal ik het nog eens uitleggen?” Zo verlaag je voor de patiënt de drempel om erover te praten.

 

4. Ga dingen niet voor de patiënt invullen, maar leg de keuze voor

 

Iedere persoon is anders en wil anders behandeld worden. Check bijvoorbeeld bij een patiënt of hij met de voor- of achternaam aangesproken wil worden. Het mogen maken van een keuze draagt ook bij aan het gevoel van controle bij de patiënt.

 

5. Wees je bewust van dat de patiënt nerveus is

 

Als zorgprofessional kun je heel geroutineerd je werk doen, terwijl de patiënt misschien al wekenlang tegen de opname heeft opgekeken. Als je je hier alleen al van bewust bent, kan je onthaal al heel anders uitpakken.

 

6. Haasten heeft geen zin

 

Zorgprofessionals hebben het druk, en dan loop je het risico dat je wat gehaast en kortaf over kunt komen tegen patiënten. Ten eerste gaat dat ten koste van jouw werkplezier en het welzijn van de patiënt, en ten tweede: wat het je aan tijd oplevert, is verwaarloosbaar. Ik vergelijk het altijd met rijden op de snelweg: door tien kilometer harder te racen dan de rest, zul je hooguit vier minuten eerder thuis zijn. Dat is de moeite niet. Ook bij patiënten niet die hierdoor niet tevredener of geruster zullen zijn. Neem dus de tijd.

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Het UMC Utrecht werkt naar een draagbare kunstnier


Hoe is het om als CSA medewerker te werken bij Clinium in Amsterdam? Dat vroegen we aan Melvin.

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book