26 februari 2019 10 minuten

Gezond leven loont! Deze 5 tips kun je direct zelf toepassen

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Onderzoek Erasmus MC

Als zorgprofessional houd je het je patiënten steeds weer voor: een gezonde levensstijl voorkomt klachten en versterkt vaak het effect van noodzakelijke behandelingen. Dat gezond leven ook écht bijdraagt aan langer en gezonder leven, werd laatst nog eens onderstreept door de resultaten van een onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam. Deze grootschalige epidemiologische studie wijst uit dat mensen die op middelbare leeftijd niet roken, geen overgewicht hebben of een hoge bloeddruk, maar liefst negen jaar later ziek worden en gemiddeld zes jaar langer leven dan leeftijdsgenoten met een minder gezonde levensstijl. Met een gezonde leefstijl leef je dus niet alleen langer, maar ook nog eens prettiger.

 

Wat kan je zelf eraan doen?

Hoe staat het met jouw eigen leefstijl? Zorg je eigenlijk wel goed voor jezelf of schiet het er door drukte weleens bij in? Met deze 5 gezonde maar simpele gewoontes draag je bij aan je eigen welzijn. Zo zorg je ervoor dat je zowel voor je patiënten als voor jezelf op je best bent!

 

1. Heb je even de tijd? Pak de trap!

Beweging draagt onder andere bij aan een gezond gewicht en sterke spieren. Heb je even de tijd? Neem dan eens de trap in plaats van de lift. Bij drukte pakt dit soms nog sneller uit ook.

 

2. Schep een luchtje

Daglicht is gezond. Ga dus, als het kan, even naar buiten in je pauze. Je maakt hierdoor meer vitamine D aan en slaapt beter, wat op alle fronten bijdraagt aan je gezondheid en welzijn.

 

3. Goed eten is de basis

We zouden beter moeten weten, maar ook zorgprofessionals zijn nét mensen. Laat je niet verleiden tot een snelle hap, maar maak gezonde keuzes op het gebied van voeding en eet voldoende groente en fruit. Moeite met verleiding in de kantine? Neem dan je eigen lunch mee.

 

4. Stoom afblazen hoort erbij

Als professional in de zorg maak je soms ingrijpende dingen mee. Geef jezelf de ruimte om zaken te verwerken. Gebruik je collega’s als sparring partners. Samen kom je wellicht tot nieuwe inzichten.

 

5. Drink voldoende water

De laatste tip is zo voor de hand liggend, maar veel mensen gaan eraan voorbij: regelmatig drinken is belangrijk voor je spijsvertering en alle andere lichamelijke processen. Voorkom uitdroging door iets te drinken bij de hand te hebben op je werkplek.

 

Garanties op gezondheid zijn er niet. Maar met relatief kleine veranderingen in je dagelijkse gewoontes, vergroot je zeer zeker de kans op een lang leven in een goede conditie.

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Wat zijn de verschillen tussen een (privé)kliniek en een regulier ziekenhuis?


De drie mooiste zorginstellingen in de wereld

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book