17 oktober 2019

Ben jij een notificatie junk? Hier een aantal tips voor een uitgerust brein

Een mailtje, dat ene berichtje op WhatsApp en daarna toch nog éven Facebook checken: wie niet oplet, komt helemaal niet meer aan werk toe. Zo geef je je hersenen wat rust van al dat digitale geweld.

Je brein heeft het zwaar te verduren met de huidige technologie. De constante stroom van piepjes, berichten en notificaties die het van je telefoon en tablet krijgt, zorgen weliswaar voor een beetje van de geluksstof dopamine, maar ze zorgen er ook voor dat je verslaafd raakt en snakt naar nóg een berichtje via WhatsApp, of een like voor je foto.

Niet alleen in ons privéleven, ook binnen de ziekenhuis- en verpleeghuismuren zorgt die verslaving voor problemen.

 

Junk van je notificaties

Toch is het niet onmogelijk om je brein optimaal te gebruiken op kantoor. Al vraagt het wat doorzettingsvermogen. “In feite ben je een junk van je notificaties, en daar moet je letterlijk van afkicken”, aldus Margriet Sitskoorn, hoogleraar klinische neuropsychologie aan Tilburg University.

Een goed begin is volgens Sitskoorn het checken van je e-mail op gezette tijden. “Twee keer per dag: aan het begin en het eind. Op die manier kun je je blijven focussen op de belangrijke zaken.” Denk je dat je écht onmisbaar bent? Stel een out of office in met de boodschap dat je twee keer per dag je mail checkt. “Dan weten afzenders waar ze aan toe zijn.”

Een andere tip, die wellicht voor de hand liggend lijkt, maar toch nog weinig wordt opgevolgd: leg je telefoon weg. “We laten onze telefoon onze aandacht sturen.” Leg je telefoon bij een collega, stop hem in je tas of leg hem desnoods in een andere ruimte. “Op die manier vraagt het steeds minder je aandacht”, aldus Sitskoorn.

Het derde punt is het trainen van je aandacht. “Aandacht wordt het nieuwe goud genoemd. Van de MAX Geheugentrainer tot apps die mindfulness bieden: probeer je aandacht zo lang mogelijk vast te houden bij een bepaald onderwerp”, aldus Sitskoorn.

 

Drie snelle tips voor een uitgerust brein

  1. Slaap voldoende. Wanneer je slaapt, verplaatst de informatie zich van je korte- naar je langetermijngeheugen en worden er nieuwe verbindingen in je hersenen gelegd. Bij mensen die onregelmatig slapen, gebeurt dit minder.
  2. Beweeg iedere dag. Juist op je werk. Het hoeft geen marathon te zijn, een lunchwandeling kan voldoende zijn. Probeer ook ieder uur even uit je stoel te komen, zodat je daarna weer frisser aan het werk kan.
  3. Stel je bloot aan nieuwe zaken. Laat je je hersenen de hele dag hetzelfde werk doen, dan hebben de hersenen weinig werk. Om te voorkomen dat de enige vraag die ze krijgen die van technologie is, zul je af en toe nieuwe dingen moeten leren.

 

 

Bron: NU.nl

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Oplichter verblijft jarenlang gratis in Nederlandse ziekenhuizen


Hoe ga je als zorgprofessional om met faalangst?

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book