30 juni 2019 3 minuten

5 tips om pijn in je voeten te verzachten

Lange operaties en rondes over je afdeling, als zorgprofessional ben je veel op de been. Veel zorgprofessionals kampen dan ook dagelijks met pijn in de voeten. Niet zo gek, want je bent de hele dag fysiek bezig. Om deze pijn te verzachten, of zelfs te vermijden zijn hier 5 tips:

 

1. Rek en strek oefeningen 🤸

Het is belangrijk om in beweging te blijven, ook als je pijn ervaart op dat moment. Rek en strek oefeningen zijn een goede ondersteuning hierbij. 

Oefening 1

Ga voor deze oefening op je rug liggen. Buig één been tot een hoek van 90 graden, houd even vast en buig je been weer terug. Herhaal dit een aantal keer. Doe dit twee à drie keer per week. 

 

Oefening 2

Ga op de grond zitten en strek één been vooruit. Plaats vervolgens een handdoek in het midden van je voet. Door met beide handen de handdoek vast te houden, komt er een lichte spanning op te staan. Trek zachtjes en geleidelijk naar je lichaam toe. Tijdens deze oefening is het de bedoeling dat je je hamstrings en voeten voelt aanspannen.  

 

2. Hydrotherapie met warm en koud water 🚰

 

Soms is het kwaad al geschied. Pijn in de voeten is simpelweg niet altijd te voorkomen. Een makkelijke behandeling met warm en koud water kan dan erg effectief zijn. De warme behandeling stimuleert de bloedsomloop en de bloedstroom, terwijl de koude behandeling de zwelling vermindert.

 

  1. Vul een emmer met warm water en een emmer met koud water. 
  2. Dompel je voeten 3 minuten onder in het warme water. 
  3. Vervolgens doe je hetzelfde met het koude water. 
  4. Herhaal dit twee of drie keer achter elkaar. Belangrijk is wel dat je eindigt met het koude water. 

 

3. Epsom-zout 🧂

Epsom-zout is geen echt zout, maar een magnesiumzout van zwavelzuur. Het product wordt veelal gebruikt bij pijn en ontstekingen. 

 

  1. Maak een voetenbadje met warm water. Dit kan ook prima in een emmer of teiltje. 
  2. Voeg vervolgens drie eetlepels epsom-zout toe. 
  3. Laat je voeten weken gedurende 10 à 20 minuten. 

 

Wil je jezelf even helemaal in de watten leggen? Voeg dan ook etherische oliën naar keuze toe en zet wat ontspannende muziek op. 

 

Tip: dit zout is onder andere te koop bij Holland & Barret, of online via bol.com 

 

4. Kruidenolie 🍵

Elke kruidenolie kent z’n eigen geneeskrachtige eigenschappen. Om strakker zittend weefsel in je voeten losser te maken en de bloedsomloop te stimuleren, kun je je voeten met kruiden oliën masseren. 

 

Voor een snelle verlichting masseer je de voeten zachtjes. Je voelt waarschijnlijk de pijn en spanning wegtrekken terwijl de olie warmer wordt door het masseren. 

Enkele opties voor oliën:

 

mosterdolie olijfolie

kamille olie kruidnagelolie

zoete marjolein lavendel

eucalyptus pepermunt

rosmarijn tijm

 

Tip: als je last hebt van een gevoelige huid, kun je de olie verdunnen met een theelepel olijf of kokosolie. 

 

5. Cayennepeper  🌶️

Cayennepeper is een rijke bron van capsaïcine. Capsaïcine is het “scherpe” bestanddeel in de cayennepeper.  Het staat bekend om spierpijn te verlichten, waardoor het ideaal is voor het behandelen van pijn in de voeten.

 

  1. Vul een emmer voor de helft met warm water. 
  2. Voeg vervolgens een halve theelepel cayennepeper poeder toe en laat je voeten 10 à 20 minuten weken. 

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Wij roepen de Dag van de Anesthesiemedewerker in het leven!


Office warming: Interchange vanaf nu op de Karel Doormanstraat

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book