8 juli 2019 3 minuten

15x feedback geven aan collega’s

Feedback geven is essentieel om de communicatie binnen een team goed te laten verlopen. Niet alleen als leidinggevende naar teamleden, maar ook als directe collega’s onder elkaar. Het kan bijdragen aan een fijne sfeer, mits het goed toegepast wordt. Goede feedback geven is niet makkelijk, het vergt eerlijkheid, openheid, respect en assertiviteit.

Ook feedback ontvangen is niet zo makkelijk als dat het misschien lijkt. Je houding tijdens het krijgen van feedback, heeft veel invloed op jouw collega. Zo kan er bijvoorbeeld spanning ontstaan als een collega al z’n moed bij elkaar raapt om jou feedback te geven en jij reageert boos. Hier een aantal tips die helpen bij het geven van feedback.

 

De timing van feedback geven: 5 tips

 

  1. Bereid je voor, bedenk hoe je feedback wilt geven en hoe dit over kan komen op jou collega(‘s).
  2. Zoek een goed moment, Het liefst zo snel mogelijk na het incident waar je feedback over wil geven.
  3. Geef face-to-face feedback, zonder dat er andere collega’s bij zijn. Durf daarbij ook persoonlijk te zijn. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij je collega.
  4. Geef geregeld feedback aan je collega’s. Zo went het na een tijdje.
  5. Probeer meer positieve feedback te geven: 4x positief en 1x kritisch is een richtlijn voor de juiste balans. Dit zorgt ervoor dat je collega’s de kritische feedback beter kunnen incasseren.

 

Feedback geven: 10 tips

 

  1. Gebruik persoonlijke observaties, spreek vanuit hoe jij bepaalde dingen ondervindt. Zo voorkom je een wel-niet discussie.
  2. Leg verbanden tussen de acties van de collega en de reacties die hij of zij wel of niet krijgt. Dit zorgt voor meer inzicht bij de collega.
  3. Spreek vanuit jezelf. Begin je feedback altijd met ‘ik’, zo is het duidelijk dat je spreekt voor jezelf en niet voor anderen.
  4. Wees specifiek, praat alleen over datgene waar je feedback over geeft. Haal geen “oude koeien uit de sloot”, dit had je eerder moeten aankaarten.
  5. Bespreek bij voorkeur één onderwerp, maar nooit meer dan twee. Zo heeft de collega niet het gevoel dat alles fout is.
  6. Wees direct, positief of kritisch, erom heen draaien is niet fijn.
  7. Overdrijven maakt je feedback ongeloofwaardig, probeer woorden zoals: ‘nooit’, ‘overal’, ‘altijd’ en ‘nergens’ te vermijden.
  8. Ga niet al te veel de discussie aan met je collega. Gelijk krijgen is tijdens feedback geven niet van belang. Het gaat erom dat de collega inziet wat jij graag anders ziet.
  9. Sluit kritische feedback altijd positief af door te vertellen wat wel goed gaat of waar je tevreden over bent.
  10. Zorg voor specifieke suggesties om te verbeteren voor als je collega daarvoor open staat. Wellicht zorgt dit ook voor opheldering.

 

Na het feedback geven

 

Kom op feedback terug om collega’s te helpen, vraag liever: ‘hoe gaat dit nu?’ dan ‘dit heb ik al uitgelegd’, of ‘dit wist je toch al?’. Moedig je collega’s aan om elkaar vaker feedback te geven. Dit zorgt voor meer opheldering binnen het team en daarbij werkt het ook motiverend.

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Week van Zorg en Welzijn 2019: iedereen heeft recht op goede zorg


2x meer kankerpatiënten in 30 jaar tijd

Deel op Linkedin
Deel op Facebook

Ben je een ZZP’er in de zorg of wil je dat graag worden?

Download net als 1282 andere zorgprofessionals ons e-book.

Ik wil het gratis e-book