30 oktober 2017

Wordt de werkdruk en het ziekteverzuim mede bepaald door de (macht)cultuur op een OK afdeling?

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Elke OK medewerker heeft te maken met een ‘cultuur’ op zijn of haar afdeling. Omdat ‘cultuur’ vaak een abstract begrip is, wilde ik mezelf hier graag in verdiepen.Wat is cultuur precies en waar heeft die cultuur invloed op?

 

Tijdens mijn studie heb ik ondervonden dat er een verband bestaat tussen het gedrag van OK medewerkers en de cultuur die op een OK heerst. Het gedrag van OK medewerkers wordt namelijk ook bepaald door een vorm van werkdruk en wederzijdse afhankelijkheid.

 

De strijd om de macht en controle op een OK afdeling zorgt voor wrijving

OK medewerkers voelen vooral een gevoel van onmacht tijdens hun werkzaamheden. Dit komt omdat er op een OK afdeling een continue strijd bezig is tussen verschillende beroepsgroepen om de macht en controle van werk en omgeving. OK medewerkers kunnen geen invloed uitoefenen op deze situatie omdat er in protocollen is vastgelegd op welke manier er gewerkt wordt en er een sociale orde heerst waarin de arts bepaald en de OK medewerker uitvoert.

 

Dit gevoel van onmacht bij OK medewerkers draagt bij aan verhoging van de werkdruk en daarmee ook aan stress die OK medewerkers ervaren. Een chirurg die sfeerbepalend is, en veel strijd levert met andere OK medewerkers zal toch veelal met dezelfde OK medewerkers werken. Dit omdat de samenstelling van de OK teams wel wisselend maar niet frequent is.

 

Meer ziekteverzuim door machteloosheid

Bij het ervaren van stress en werkdruk die ontstaat door de machteloosheid van OK medewerkers komt ook een verhoogd ziekteverzuim kijken. En een overspannen medewerker is natuurlijk geen productieve medewerker. En daar kan het management verschil in aanbrengen door de strijd naar de macht binnen de OK afdeling te reduceren.

 

Verminder het ziekteverzuim door te belonen en te waarderen

Een hot topic waar tegenwoordig gelukkig ook meer aandacht voor is, is het belonen en waarderen van zorgprofessionals. Door een steeds groter wordend personeelstekort zijn ziekenhuizen en zorginstellingen wel genoodzaakt om de situatie op lange termijn op de OK te verbeteren. Er ontstaat anders een nog groter personeelstekort omdat OK medewerkers op eigen initiatief vertrekken naar andere ziekenhuizen waar de cultuur wel goed is.

 

Een fijne werkplek is een plek waar je met plezier naartoe gaat en met een voldaan gevoel weer weg gaat. Het maakt niet uit of die werkplek gecreëerd wordt door over te stappen naar een nieuwe werkgever of door een vernieuwd intern beleid. Plezier in het werk is waar we het uiteindelijk allemaal voor doen. Het lijkt mij in ieder geval leuker om te werken op een afdeling waar medewerkers het wel naar hun zin hebben.

 

Maik Koster

Interchange

Wie is Interchange?

Wij helpen zorgprofessionals bij het vinden van een vaste baan, detacheer-werk of uitzendwerk. En ben je ZZP’er of overweeg je er een te worden? Wij staan je bij met opdrachten en alle bijkomende (administratieve) verplichtingen.

Over ons

Gerelateerd nieuws


Wat gaat Manuel met de €2500,- bemiddelingspremie doen?


Wij vroegen operatieassistenten wat voor hun de verschillen zijn tussen werken in Zwitserland en Nederland

Deel op Linkedin
Deel op Facebook